Creativity

Innovation

Originality

Imagination

 

Salient

Salient is an excellent design with a fresh approach for the ever-changing Web. Integrated with Gantry 5, it is infinitely customizable, incredibly powerful, and remarkably simple.

Download

De seneste artikler fra Deadline Press

  • Indonesien: Vi besøger Sumatra

    Indonesien: Vi besøger Sumatra

  • Skolernes uhumske toiletter er ikke børnenes ansvar

    Skolernes uhumske toiletter er ikke børnenes ansvar

  • Fabrikkerne flytter ind i Folkeskolen

    Fabrikkerne flytter ind i Folkeskolen

  • Med laktosefri fløde og en bund med fiber går det måske. Men kage er generelt kritisk med FODmap. Foto: Daniel Brøns

    Styr på FODmap med en fødevareliste på din mobiltelefon

  • Hakan Akkaya SS18 kollektion – inspireret af eksistentialisme

    Hakan Akkaya SS18 kollektion – inspireret af eksistentialisme

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Select language

Danish Dutch English Finnish French German Italian Spanish Swedish

Søg

Nyheder

  • Photos of the UC3 submarine from inside +

    Buy photos from deadline press. Images of the u-boat UC3 from inside: send e-mail to deadline press Read More
  • Fabrikkerne flytter ind i Folkeskolen +

    Fabrikkerne flytter ind i Folkeskolen Kreative processer er sjovere og mere lærerige, hvis man kan producere et avanceret design i virkeligheden. Det kan man med Read More
  • Styr på FODmap med en fødevareliste på din mobiltelefon +

    Med laktosefri fløde og en bund med fiber går det måske. Men kage er generelt kritisk med FODmap. Foto: Daniel Brøns En komplet liste over alle de forbudte fødevarer kan være en lettere tilgang til FODmap end alverdens bøger og sniksnak Read More
  • Midler til rensning af fliser virker ikke +

    højtryksrenser fliserens nilfisk De så kedelige ud de gamle fliser. Mørke, triste og fulde af pletter. Og med græstotter imellem. Nu, hvor efteråret Read More
  • 1

Deadline Press Video

Facebook

Rejser

  • 1
  • 2

Job og karriere

Fabrikkerne flytter ind i Folkeskolen

Fabrikkerne flytter ind i Folkeskolen

Kreative processer er sjovere og mere lærerige, hvis man kan producere et avanceret design i Read More
Samskabelse giver nye muligheder i virksomhederne

Samskabelse giver nye muligheder i virksomhederne

Når en virksomhed engagerer sig i sit lokalsamfund eller engagerer sig på anden vis, opnår Read More
  • 1
  • 2
  • 3

Serier af David Seeberg

Pin It

Her ser du verdens mest kraftfulde påhængsmotor. Den er udviklet fra en V8-motor, der normalt ligger i en Cadillac Sedan. Motoren er for bådejere, der vil spare dæksplads og have flere kræfter på havet. Kvaliteten er høj, og det samme er prisen

Af Flemming Thomsen Foto: Ree Media
 
Det er en ordentlig moppedreng, som den amerikanske motorproducent Seven Marine er kommet op med: En påhængsmotor, der overgår samtlige konkurrenter på markedet. Den har 557 trykladede hestekræfter, som kommer fra en V8-motor. De nærmeste konkurrenter er Yamaha og Merkur, som tilbyder 350 hk påhængsmotorer, hvilket var revolutionerende for nogle få år siden.
 
Men med twin Seven Marines 2 x 557 hk på hækken vil man kunne forøge farten med 10-20 procent i forhold til, hvis den samme båd havde tre Yamaha eller Merkur 350 hk. Og samtidig vil man ifølge Seven Marine kunne spare ca. 10 procent på brændstoffet. Mange af de store amerikanske sportsbåde til havfiskeri vil kunne reducere deres nuværende konfiguration med tre påhængsmotorer til to styk Seven Marine 557. Det vil give mindre vedligeholdelse, mere driftsikkerhed og vil forbedre forholdet mellem ydeevne og vægt. Bådejere af de store luksuriøse fritidsfiskebåde kan også vælge at montere hele tre brumbasser hver på 557 hk og dermed komme endnu hurtigere fra Miami og ud til de gode fiskebanker ved Bahamas – en smuttur på et par timer.
 
”Vi har forsøgt at bygge en smuk motor, og samtidig skabe tekniske forbedringer og gøre den mere lydsvag. Vores 557 CR vil kunne frigøre dæksplads på mange motorbåde med indenbords dieselmotor, uden at man skærer på motorkraften. Den er designet til motorbåde mellem 9 og 20 tons, og en del af vores kunder vil kunne anvende den til at få højere topfart.
 
Vores GT-udgave er bygget til dem, der vil have en båd, der sejler over 135 km/t,” forklarer Seven Marines tekniske leder bag udviklingen af 557-serien, 36-årige Eric Davis. Han er søn af Rick Davis, som er grundlæggeren af firmaet. Rick Davis er en kendt figur i branchen. Han var ingeniør og teknisk chef hos Mercury Marine indtil 2008 og har været involveret i udviklingen af Mercurys Optimax-serie og Verado.
 
Nu har familien så skabt deres egen motorserie. Motoren er fra en Cadillac Det helt specielle ved den nye påhængsmotor er , at den er hentet fra en bil. Som de første i verden har familien Davis konverteret en 6,2 liters V8-bilmotor fra en Cadillac CTS-V sedan, som er en af verdens hurtigste serieproducerede biler med en acceleration på 0-100 km/t på 3,9 sekunder. Det har givet bonus. Hvis man optæller kræfterne pr kilo motor, så vejer den kraftige motor fra Seven Marine 0,89 kilo pr hk, hvorimod Yamahas 350 hk V8-motor vejer 1,08 kg pr hk.
 
Seven Marine 557 er desuden unik ved at ethylenglycol strømmer kontinuerligt gennem motoren i et lukket kredsløb som kølesystem. Det vil alt andet lige reducerer slid i forhold til de saltvandskølede påhængsmotorer, som er det mest almindelige. Men den sande øvelse i konverteringen af den 6,2 liters bilmotor har været at parre den med et drivaksel-system, som var stærkt nok til at håndtere de mange kræfter, som driver den fembladede skrue. Har her Seven Marine valgt at anvende en ZF-transmission, en gearing med tvilling tandhjul og således kom den nye muskuløse påhængsmotor til verden og blev præsenteret på bådmesser verden over. Første gang i Miami i 2011.
 
Seven Marine hævder, at det er lykkes at gøre gearskift på motoren næsten lydløse ved hjælp af elektro-hydrauliske koblinger. Skift fra bak til frem er uden den sædvanlige ”klonk-lyd” og det skulle være særlig behageligt, når man manøvrerer ved hjælp af et joystick. Sejl helt ind til stranden Udover at være en teknisk højdespringer, så er det lykkedes for Seven Marine at ramme et indbydende design. Og kunder kan bestille deres nye 557 i lige præcis den farve, man skulle ønske sig; knaldrød, skriggul, lilla eller guldfarvet? Den har udstødningssystem i rustfri stål, og det elektriske system yder 150 A (amperes) / 12 volt. Prisen afspejler så også de mange fordele. Har man tre styk 350 hk på hækken vil det prismæssigt normalt ligge omkring 110.000 dollar. To styk Seven Marine 557 vil derimod koste omkring 140.000, da de koster 69.000 dollar stykket. Seven Marine peger på, at man for at få en tilsvarende motoreffekt skulle betale mere for en diesel indenbordsmotor. Nu kan man i stedet få mere dækplads og påhængsmotorerne kan løftes op, så man kan glide helt ind til strandbredden. De første leverancer af 557 gik til kunder bosiddende ved Den Persiske Golf.
 
SPECIFIKATIONER
 
SEVEN MARINE 557 Motor: V8 Cadillac CTS V Sedan Kræfter: 557 hk ved 5.400 rpm Cylindervolumen: 6161 cc Vægt: 497 kg Brændselssystem: Fuel Injected Brændstof: 89 Oktan Styretøj: Elektronisk joystick El: 150A (120A @ 1000 RPM, 12V) Pris: 69.000 dollars Mere info: www.seven marine.com Brændstofsøkonomi ved 105 km/t sammenlignet med konkurrenter · Twin Seven 557's: 273,3 liter pr time · Triple Yamaha 350's: 348,3 liter pr time · Triple Mercury Verado 300's: 372,9 liter pr time Flere kræfter pr kilo motor · Seven 557GT – 1,12 hk pr kg motor (497 kg) · Yamaha 350 – 0,95 hk pr kg motor (370 kg) Kilde: http://www.seven-marine.com/motors/performance
 
 
TOPHASTIGHEDER Motor Bådtype Fart Twin Seven 557 Intrepid 375 115 km/t Twin Seven 557 Yellowfin 36 120 km/t Twin Seven 557 Fountain 38 128 km/t Triple Seven 557 Invincible 42 130 km/t
 
 
 

Pin It

Tilføj kommentar


Sikkerhedskode
Opdatér