Creativity

Innovation

Originality

Imagination

 

Salient

Salient is an excellent design with a fresh approach for the ever-changing Web. Integrated with Gantry 5, it is infinitely customizable, incredibly powerful, and remarkably simple.

Download

De seneste artikler fra Deadline Press

  • Indonesien: Vi besøger Sumatra

    Indonesien: Vi besøger Sumatra

  • Skolernes uhumske toiletter er ikke børnenes ansvar

    Skolernes uhumske toiletter er ikke børnenes ansvar

  • Fabrikkerne flytter ind i Folkeskolen

    Fabrikkerne flytter ind i Folkeskolen

  • Med laktosefri fløde og en bund med fiber går det måske. Men kage er generelt kritisk med FODmap. Foto: Daniel Brøns

    Styr på FODmap med en fødevareliste på din mobiltelefon

  • Hakan Akkaya SS18 kollektion – inspireret af eksistentialisme

    Hakan Akkaya SS18 kollektion – inspireret af eksistentialisme

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Select language

Danish Dutch English Finnish French German Italian Spanish Swedish

Søg

Nyheder

  • Photos of the UC3 submarine from inside +

    Buy photos from deadline press. Images of the u-boat UC3 from inside: send e-mail to deadline press Read More
  • Fabrikkerne flytter ind i Folkeskolen +

    Fabrikkerne flytter ind i Folkeskolen Kreative processer er sjovere og mere lærerige, hvis man kan producere et avanceret design i virkeligheden. Det kan man med Read More
  • Styr på FODmap med en fødevareliste på din mobiltelefon +

    Med laktosefri fløde og en bund med fiber går det måske. Men kage er generelt kritisk med FODmap. Foto: Daniel Brøns En komplet liste over alle de forbudte fødevarer kan være en lettere tilgang til FODmap end alverdens bøger og sniksnak Read More
  • Midler til rensning af fliser virker ikke +

    højtryksrenser fliserens nilfisk De så kedelige ud de gamle fliser. Mørke, triste og fulde af pletter. Og med græstotter imellem. Nu, hvor efteråret Read More
  • 1

Deadline Press Video

Facebook

Rejser

  • 1
  • 2

Job og karriere

Fabrikkerne flytter ind i Folkeskolen

Fabrikkerne flytter ind i Folkeskolen

Kreative processer er sjovere og mere lærerige, hvis man kan producere et avanceret design i Read More
Samskabelse giver nye muligheder i virksomhederne

Samskabelse giver nye muligheder i virksomhederne

Når en virksomhed engagerer sig i sit lokalsamfund eller engagerer sig på anden vis, opnår Read More
  • 1
  • 2
  • 3

Serier af David Seeberg

Pin It

Den 75-årige svensker Sven Yrvind bygger verdens mindste sejlbåde. Nu vil han så sejle Jorden rundt i en båd, der ikke er meget større end et badekar. Farligt? Jovist, men Sven har prøvet at sejle ind i hvaler og kæntre i 15 meter høje bølger

AF FLEMMING THOMSEN
FOTO: YRVIND OG ARIAN ZWEGERS, Mike Baird, WIKIMEDIA
– Det er da lige mig! Den svenske sejler Sven Yrvind smider avisen ned i bordet. Og slår ud i luften med en knyttet næve af begejstring. Han har lige læst om en amerikansk konkurrence for sejlbåde under tre meter, der skulle sejle Jorden rundt.
Siden er konkurrencen blevet aflyst på grund af manglende tilmeldinger. Men den slags stopper ikke en sand eventyrer og verdenssejler som Sven Yrvind. Ej heller alder. Han er i dag 75 år og ved at lægge sidste hånd på sin selvbyggede ”Yrvind Ten”, der er under tre meter. Han vil gøre det. Alene. Sejle Jorden rundt i en båd, der ikke er meget større end et badekar.
– Den skal kunne klare op til 30 meter høje bølger og at støde ind i isbjerge, siger Sven Yrvind. – Derfor har jeg bygget den ligeså solid som en hollands træsko, og den sejler heller ikke særlig hurtigt. Kun tre-fire km i timen, så det vil tage over to år at sejle Jorden rundt, forklarer han, da vi besøger ham i hans værksted i Västervik.
009 Yrvind high 650Er du ikke bange for at kæntre i så lille en båd?
–  Nej, det vil  sikkert ske mange gange, men det vil være som at smide en flaske i vandet. Båden vil poppe op igen, forklarer Sven Yrvind.
For at den gamle mand ikke skal blive skyllet over bord i en orkan på Stillehavet, så vil han det meste af turen sidde fastspændt i seletøj.
Så du vil sove med en sikkerhedssele på?
– Ja, det nytter jo ikke noget at råbe ”Mand overbord!” når han sidder alene ude på et af verdenshavene, forklarer Yrvind. – Men når vejret er roligt, kan jeg lægge mig ned i kahytten. Jeg er 167 cm høj, så jeg behøver ikke så megen plads.
Sven Yrvind voksede op på Brännö nær Göteborg og begyndte at sejle allerede som dreng.
004 Yrvind in StockholmI begyndelsen af 60erne boede han i tre måneder på en lille båd i Christianshavns kanal i København. Han læste matematik og har undervist flere steder i verden bl.a. på den fjerntliggende ø Tristan Da Cuhna. Han fremstiller også specialværktøj som en sekstant, der er så lille, at man kan have den i lommen.
003 blekingeekaI 1971 byggede han sin første båd i morens kælder. For at båden kunne komme ud af døren, blev den ikke bredere end døråbningen. Men i den båd sejlede Yrvind til England, inden han tog hjem og byggede en mindre båd. 005 bris2Småt var godt, og Sven sejlede ud i verden i en båd, der kun var lidt over fem meter lang.

Den største forskrækkelse

I 1974 kom han til øen Tristan da Cuhna, der ligger midt ude i Atlanterhavet mellem Sydamerika og Afrika på den sydlige halvkugle. Efter et længere ophold satte han kursen stik nord mod øen St Helena. En tur på 3000 km på åbent hav. Undervejs fik han sit livs forskrækkelse.
013 Tristan da CunhaYrvind fortæller: ”Tidligt på turen kom jeg ind i en storm, der gennem flere dage sendte rystelser gennem skroget og fik riggen til at skrige i høje frekvenser. Nu og da stak jeg hovedet op af kahytten, og i månens skær kunne jeg se, hvor fint min lille båd klarede sig i det oprørske hav.
Men under en nat uden måne fik jeg en uindbudt gæst. Jeg savnede Jannike (daværende kæreste, red.) Jeg drømte, at hun var tilbage i mine arme. I det øjeblik blev jeg vækket abrupt fra min søde drøm ved en mægtig ryk i båden. Bris blev kastet opad og landede derefter voldsomt med et lydløst ”bump”. Det gik op for mig, at jeg havde ramt den bløde organiske masse af en stor hval; en af de store fyre, der kommer op fra Antarktis i den kolde årstid.
Tristanitterne havde advaret mig. En gammel mand havde sagt: "Når hvalerne besværer dig, så gå ind på lavt vand. De vil ikke følge dig der." Jeg var flere hundred mil fra land, så det ikke var let at følge hans råd. For første gang, vidste jeg ikke, hvad jeg skulle gøre. I virkeligheden var jeg i panik. Jeg var bange, løb (kravlede) frem og tilbage i båden og forsøgte at se ud i den mørke nat. Efterhånden som minutterne gik, uden at hvalen angreb, vendte mit hjerte langsomt tilbage til normal rytme. Jeg fik bekræftet, at båden ikke var sprunget læk og lagde mig tilbage i køjen, stadig med adrenalinen pumpende og forsøgte at genoptage min søde drøm”.
008 YrvindStort set hver gang Sven Yrvind bygger en ny båd, er den blevet mindre. Han har rundet Kap Horn ved Sydamerika, hvor flere end 800 skibe er forlist, og 10.000 sømænd har mistet livet. I dette område rejser storme sig med 185 km i timen og skaber 30-40 meter høje bølger. Men her kom Sven ’Hvirvelvind’ tøffende i en båd på fem meter og sejlede hen over alle stormfloderne.
– I dag bliver alt større og mere komfortabelt. Men en stor båd gør dig ikke lykkeligere. Tværtimod  gør komfort dig fed og doven, og at du keder dig. Kun ved at bruge energi, får du mere energi, som  gør dig glad og sund. Lykke kan ikke købes for penge, og man kan sagtens leve i små rum og være glad, forklarer han.
006 modelSå snart båden er færdigbygget og testet i Nordsøen, vil han støde fra havnebyen Kinsale i Irland og begive sig ud på den 55.000 km lange tur rundt om Jorden. 

600 dage på havet

Det vil tage Yrvind mindst 600 dage at sejle Jorden rundt non-stop. Men det bekymrer ikke Sven. Han har ikke travlt. Han medbringer 100 kg bøger på forskellige sprog under sovebriksen, der sammen med en 90 liter vandtank og 400 kilo mad (grapefrugt, muesli, æbler, brød og 240 kg dåser med sardiner) kan være med til at skabe ballast i båden. 
– Jeg vil ikke kede mig. Jeg vil læse bøger af de største tænkere i verden og svømme, fiske, overveje betydningen af livet og udfærdige tegninger til min næste båd, siger den gæve svensker.
Båden bliver udstyret med vindturbiner og solceller samt en pedaldrevet generator, så Sven kan producere strøm og holde sig i form på samme tid. Hopper han i søen for at bade, bliver det med en line omkring livet, som han i øvrigt vil beholde på det meste af turen.
Sven Yrvind understreger, at der ikke er tale om et fanatisk rekordforsøg, hvor han ikke må modtage hjælp:
– Hvis der skulle dukke en båd op, der giver mig et æble eller et par dollars eller der blandt en besætning er en sejlerpige af den rette støbning, så vil jeg ikke tøve med at acceptere sådanne generøse tilbud. Ligesom jeg nok vil gå i land og strække benene, hvis jeg ved et tilfælde kommer tæt på en ubeboet ø i fint vejr.
Selvom Yrvind beskriver sig selv som en enspænder, har han været gift fire gange.
– Jeg har mine egne ideer om, hvordan man lever livet, siger han om sine fire ægteskaber.
– Det starter godt, men så begynder de altid at tale om børn . Og det vil ikke fungere for en som mig – så måtte jeg jo have en større båd.
Når Sven Yrvind har gennemført sin rejse vil han være den sejler, som har omsejlet Jordkuglen i den mindste båd nogensinde.
– Hvis én mand kan leve i en båd på tre meter i over to år på havet, så kan verden også leve på færre ressourcer end i dag. Det vil jeg gerne vise folk, siger han og tilføjer: Men selvfølgelig vil jeg også være stolt over at sætte en verdensrekord som 75-årig.
 

10 yrvindSÅ LILLE ER BÅDEN!

Længde: 3,05 meter
Bredde: 1,80 meter
Vægt: 272 kilo (indtil videre)
Ingen motor. Kun sejl. 


REJSEN RUNDT OM JORDEN

Sven Yrvinds sejler fra Irland til Sydafrika og syd om Australien. Videre under Sydamerika og tilbage il Afrika og op til Europa. En tur på 55.000 km. Sven Yrvind har ikke planlagt pit stops undervejs, dog har sejlervenner lovet at bringe ham lidt frugt på havet ved Australien, men ellers forventer han ikke at se mennesker på turen. 

Sådan bygges ”Yrvind Ten”

Sven Yrvind  begyndte arbejdet på Yrvind Ten for halvanden år siden. Det er hans 10. båd, og han har samlet 100 hylde-meter med bøger om at bygge både. Gennem årene har han udvekslet ideer med kendte designere som James Wharram  (katamaraner), Hannicke Boon (katamaraner), Dick Newick (trimaraner), Nigel Irens (flerskrogede både) og  designer af små både Matt Layden.
Yrvind Ten er blevet en rund  båd, der vil ligge på vandet som en havmåge. Den vil flyde ovenpå og med bølgerne. For at skabe en robust båd, der kan klare vinteren på den sydlige halvkugle må båden have styrke, opdrift og være godt isoleret. Sven Yrvind har valgt at anvende en sandwichkerne af 40 mm (næsten 2 tommer) Divinycell skum af 100 kilo per kubikmeter tæthed.
Den tykke og stærke skum er dog umulig at forme til bådens runde kurver, så i stedet har Sven hentet inspiration hos murerfaget og lagt Divincell-materialet på som romber, trapezer og uregelmæssige firkantede fliser. Det kræver gode matematikkundskaber at kunne gøre det, men her er den 74-årige svensker på hjemmebane.
Yrvind Ten har ikke en motor. I stedet vil hun være rigget med årer og udstyret med horisontale "finner" knyttet til bunden af hendes dobbelte ror. Det dobbelte ror vil stabilisere Yrvind Ten, især når der sejles læns. Hun kommer til at bære to 65 kvadratfods sejl på hver af hendes to master på dage med lette briser op til en god vind.
En flytbar sænkekøl vil gøre det muligt at flytte centrum af den laterale modstand frem eller agter. Det er Svens håb, at sænkekølen kan blive som en "vejrhane" i bølgerne, så han kan klare sig gennem storme med neutralt ror.

Rejsen rundt om Jorden

Sven Yrvinds vil støde fra i byen Kinsale på Irlands sydspids. Derefter går rejsen forbi Sydafrika og  østpå syd om Australien. Ruten vil betyde at Sven Yrvind skal passere det farlige stræde ved Kap Horn, hvor der er risiko for at kollidere med isbjerge og ikke mindst at ramle ind i ”de brølende fyrrere” - kraftige vinde ved 40 graders breddegraden, som kan piske kæmpebølger op. Turen går derefter op mellem Sydamerika og Afrika tilbage til udgangspunktet. En tur på ca. 30.000 sømil.
Sven Yrvind har ikke planlagt pit stops undervejs, dog har sejlervenner lovet at bringe ham lidt frugt på havet ved Australien, men ellers forventer han ikke at se mennesker på turen.

Blå Bog Sven Yrvind

Sven Yrvind er født 1939 og opvokset på øen Brännö i Göteborg skærgård. Yrvind er bådebygger, foredragsholder og forfatter. Han er kendt for at sejle alene på tværs af verdenshavene i bittesmå både designet af ham selv.
I 1979 og 1980 rundede Yrvind Sydamerikas Kap Horn i en selvbygget båd på kun 5,90 meter. Yrvind sejlede alene og i midt om vinteren. For denne bedrift blev han tilkendt Storbritanniens Royal Cruising Club’s medalje for godt sømandskab. 
Yrvind er desuden opfinderen af Bris sekstant, et lille vinkel-måleinstrument på kun tre gram, som anvendes til navigation. Han er foredragsholder og har skrevet fire bøger om sejlads i små sejlbåde. Bl.a. Med Bris mot Kap Horn.

Hvalfinner under båden

Med dette test-sæt af svømmefødder vil Sven forsøge at tilføje ekstra fremdrift af båden. Han forklarer:  ”Jeg fik den idé at bruge bølgekraft til at drive båden. 011 foilDet er sådan set en gammel idé. Hvalfangere blev engang mystificeret over at se, hvordan døde hvaler, der flød i overfladen, begyndte at bevæge sig gennem vandet. Fangerne skar finnerne af et par hvaler og naglede dem fast under deres både, der nu også begyndte at bevæge sig.”
”Det er bølgerne, der skaber fremdriften. Jeg vil være glad, hvis mine kunstige hvalfinner kan generere samme hastighed, som når jeg ror. Det er ca. 1,5 knob”, siger Sven Yrvind.
 
 
 
Pin It

Tilføj kommentar


Sikkerhedskode
Opdatér