Creativity

Innovation

Originality

Imagination

 

Salient

Salient is an excellent design with a fresh approach for the ever-changing Web. Integrated with Gantry 5, it is infinitely customizable, incredibly powerful, and remarkably simple.

Download

De seneste artikler fra Deadline Press

  • Indonesien: Vi besøger Sumatra

    Indonesien: Vi besøger Sumatra

  • Skolernes uhumske toiletter er ikke børnenes ansvar

    Skolernes uhumske toiletter er ikke børnenes ansvar

  • Fabrikkerne flytter ind i Folkeskolen

    Fabrikkerne flytter ind i Folkeskolen

  • Med laktosefri fløde og en bund med fiber går det måske. Men kage er generelt kritisk med FODmap. Foto: Daniel Brøns

    Styr på FODmap med en fødevareliste på din mobiltelefon

  • Hakan Akkaya SS18 kollektion – inspireret af eksistentialisme

    Hakan Akkaya SS18 kollektion – inspireret af eksistentialisme

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Select language

Danish Dutch English Finnish French German Italian Spanish Swedish

Søg

Nyheder

  • Photos of the UC3 submarine from inside +

    Buy photos from deadline press. Images of the u-boat UC3 from inside: send e-mail to deadline press Read More
  • Fabrikkerne flytter ind i Folkeskolen +

    Fabrikkerne flytter ind i Folkeskolen Kreative processer er sjovere og mere lærerige, hvis man kan producere et avanceret design i virkeligheden. Det kan man med Read More
  • Styr på FODmap med en fødevareliste på din mobiltelefon +

    Med laktosefri fløde og en bund med fiber går det måske. Men kage er generelt kritisk med FODmap. Foto: Daniel Brøns En komplet liste over alle de forbudte fødevarer kan være en lettere tilgang til FODmap end alverdens bøger og sniksnak Read More
  • Midler til rensning af fliser virker ikke +

    højtryksrenser fliserens nilfisk De så kedelige ud de gamle fliser. Mørke, triste og fulde af pletter. Og med græstotter imellem. Nu, hvor efteråret Read More
  • 1

Deadline Press Video

Facebook

Rejser

  • 1
  • 2

Job og karriere

Fabrikkerne flytter ind i Folkeskolen

Fabrikkerne flytter ind i Folkeskolen

Kreative processer er sjovere og mere lærerige, hvis man kan producere et avanceret design i Read More
Samskabelse giver nye muligheder i virksomhederne

Samskabelse giver nye muligheder i virksomhederne

Når en virksomhed engagerer sig i sit lokalsamfund eller engagerer sig på anden vis, opnår Read More
  • 1
  • 2
  • 3

Serier af David Seeberg

Med laktosefri fløde og en bund med fiber går det måske. Men kage er generelt kritisk med FODmap. Foto: Daniel Brøns
Pin It

En komplet liste over alle de forbudte fødevarer kan være en lettere tilgang til FODmap end alverdens bøger og sniksnak om, hvordan du bedst muligt i en periode spiser så sikre fødevarer, at din mave kommer i ro - og du fra det udgangspunkt kan undersøge, hvori din intolerance består.
Herunder får du en liste med fødevarer sakset fra diverse eksperter på FODmap, som er samlet sammen det sidste halve år, og det er ret deprimerende læsning: Man må stort set ikke spise noget som helst, og du vil opleve at være til en fest – eller i en kantine uden at måtte hælde ret meget på tallerkenen.
Alligevel er en liste en ret nem måde at komme i gang med kuren, for den er faktisk så enkel, at du ikke behøver at læse bøger og artikler i ugevis og du kan bare copy/paste den over på din mobiltelefon og begynde her. And the good news: Hvis du ikke magter at holde kuren, kan du starte forfra i morgen. Bare du holder kursen og ender med at få orden på din mave. Først når der er orden på maven, kan du begynde at undersøge, hvad du ikke kan tåle.

On/Off kur
Den allervigtigste pointe, når du lider af fødevare-intolerance er ganske enkelt, at lidelserne er beslægtede. De handler om, at din mave ikke kan nedbryde visse proteiner, og kan dine tarmbakterier ikke nedbryde den én bestemt fødevare, er der stor sandsynlighed for, at den heller ikke kan andre fødevarer med lignende proteiner. Din læge kan naturligvis hjælpe dig til at undersøge det, men du får aldrig hele billedet uden at arbejde med det selv.
Derfor gør du sådan her: 
1) Prøv at følge FODmap kuren – hvilket vil sige, at du skal følge listen herunder som er sakset fra diverse bøger og ekspertudtalelser. Tilføj også dine egne observationer.
2) Efter to uger – eller når din mave er kommet i balance - kan du prøve de usikre fødevarer, der ikke er FODmap og på den måde afgrænse, hvad du kan tåle. 

Få vished: Pusteprøve og blodprøver
Naturligvis kan du også overveje at få det testet. Det kan ske ved en simpel pusteprøve, som gør det muligt ved hjælp af din udåndingsluft at afsløre, om du er intolerant over for eksempelvis sorbitol, fruktose og laktose. Din læge kan henvise til en klinik, der tilbyder dette. Faktisk kan det klares uden besøg på en klinik ved at klinikken sender poserne til dig sammen med en vejledning og en frankeret svarkuvert. Laktoseintolerance kan også afsløres ved en blodprøve, hvilket intolerans over for sorbitol og fruktose ikke kan. Glutenallergi skulle ikke være så vigtigt at teste. Er man rigtigt allergisk over for gluten, får man det vildt dårligt. Intolerance er til gengæld sværere at afsløre.
Det gode ved at få afsløret, at man fx ikke kan tåle fx sorbitol og fruktose er, at du får bevis for, at der er noget galt. Det er altså ikke noget, du bilder dig ind. Du er syg, men ikke mere syg, end at du kan løse det ved at begynde at spise anderledes. Og intolerant behøver ikke at være livsvarig.

Hjælp til maven
At spise anderledes kan også handle om helt andre ting end FODmap. Prøv eksempelvis, om du får det bedre ved slet ikke at spise kød. Pølser og tunge bøffer kan være svære at fordøje for en svag mave. Hvis du tror på objektiviteten i filmen ”what the health”, så mister man i hvert tilfælde noget af lysten til at fortsætte med at spise samme mængder af kød som i dag. Pas på med alle udsendelsens konklusioner, men alligevel har den fat i noget vigtigt, såsom at vi alle snakker om, at vi skal have proteiner nok, men ingen læger har mødt nogen, der ikke får nok af dem, med mindre man ligefrem lider af anoreksi. Til gengæld ved vi, at alle de usunde stoffer fra kødproduktionen går direkte over i vores kroppe. Det kan også være, at FODmap varerne ikke påvirker dig allesammen. Så hvis du hurtigt opdager, at visse varer her helt OK, kan du overveje at udelade dem af kuren, men det frarådes generelt, fordi maven skal være helt i orden, inden man kan begynde at teste fødevarer, der ikke er FODmap.
Det kan også være, at du skal overveje, om probiotika kan gøre en forskel. Eksempelvis i pulverform. Fra udlandet kan man få ret billige præperater online, fx Beneflora, som jeg selv har ret gode erfaringer med. Kan du ikke tåle laktose, så overvej at købe laktase-tabletter, som du kan have i lommen og spise inden du spiser laktose. Det er lidt af en jungle at vælge pillerne, da ingen aner, hvilken styrke de bør have for at virke. Selv har jeg prøve dem, og oplever ingen bedring, så jeg holder mig til laktosefrie produkter.

Fusk og snyd med glutenfri og laktosefri
Generelt er eksperterne enige om, at laktosefrie og glutenfrie produkter er fornuftige valg, når du skal sikre dig et sundt valg af fødevarer. Det skyldes nok også, at producenterne af disse produkter er meget kritiske med ikke at hælde alt muligt usundt i varen. Du skal dog være opmærksom på, at der også er fusk. For hvorfor købe glutenfri havregryn, når havre reelt ikke indeholder gluten? Glutenfri betyder, at de renser deres anlæg for eksempelvis melstøv inden produktionen, men hvor meget gluten vil der mon være, hvis de ikke gør det? Og hvorfor købe glutenfrit smør, når smør stort set ikke indeholder gluten?

Ost, øl, chokolade og nødder
Når du skal i gang, så husk, at der også er gode nyheder. Eksempelvis må du gerne drikke en øl – dog kun en helt almindelig, og du må gerne spise hård ost, camebert ost m.v., men ikke eksempelvis smøreost. Du må også spise lidt chokolade og nødder. Man må oven i købet drikke kaffe, men helst kun i begrænsede mængder. Her gælder det nok for os alle, at kaffe ikke er sundt i store mængder. Frugt skal du være lidt forbeholden med. Bananer er gode, men pas generelt på frugt, fordi en stor mængde fruktose kan være problematisk. Mange eksperter peger på, at frugt er OK, blot fruktose/glukose forholdet er under 1, men dykker man ned i litteraturen, er fruktose i store mængder generelt godt at undgå under en FODmap kur.

Fibre, fibre, fibre
En god pointe, hvis du ikke overholder kuren til punkt og prikke er nok, at det er bedst at vælge noget med fibre. Hvis du undtagelsesvist vil have en pizza, så lav den med en dej, der mindst indeholder fem procent fibre. Det giver maven noget at arbejde med, og det modvirker fordøjelsesbesværet med resten. Men kan du lade være og spise en portion salat i stedet – eller lave en pizzadej baseret på havre og glutenfrie produkter i stedet for hvedemel, vil det være meget bedre.

Du er (måske) ikke allergisk
En vigtig pointe, som mange glemmer er, at intolerance ikke behøver at være kronisk. Det kan være en midlertidig ubalance, som kan forsvinde igen, hvis du lærer noget om, hvad du kan tåle, og begrænser det, som du ikke kan tåle. Din rejse på vejen til at blive sundere starter med FODmap, men den gode nyhed er, at du kan tillade dig at fejle og starte forfra. Men hold kursen – og du vil til sidst få orden på din mave. Det er det hele værd, for uorden i maven sætter sig i dit humør, din energi og din livskvalitet. Hyg dig derfor med eksperimentet og bliv klogere. Men start med listen – så er du godt i gang.

Husk – del også listen med venner og bekendte – og del dine erfaringer her på siden. Jeg vil med mellemrum opdatere listen efter mine egne undersøgelser og dine kommentarer, hvis jeg finder dem relevante.

Listen er sidst opdateret 12. september 2017.

Bemærk om listen
?? = Undersøges pt.
xx gram = Tag ikke mere end dette pr. portion.
Alkohol: Begræns det. Du kan godt tåle lidt, men bedst kun med øl.

KOPIER listen til din mobiltelefon - eventuelt i en særskilt note-app, som du kan åbne med et enkelt klik hurtigt. Selv har jeg downloadet den gratis "notes and task manager" på ipone. Så kan du kopiere en note med listen og en særskilt note med egne observationer.

Bemærkningen står EFTER fødevarenavnet !

A38 m.v. med laktose NEJ Abrikos NEJ Agurk JA Ahornsirup JA Amarantmel NEJ Ananas frisk JA Ananas på dåse ?? Appelsin JA Appelsinjouce NEJ Appelsinsaft ?? Artiskokker frisk NEJ Artiskokker på dåse 30G Asparges NEJ Augbergine JA Avocado 40G Baked beans NEJ Balsamico 20G Banan JA Banan tørret 40G Barbeque NEJ Bladbede JA Bladkål 160G Bladselleri 12G Blomkål NEJ Blommer NEJ Blåbær 60G Boghvedekerner 27G Boghvedemel 27G Bok Choi NEJ Boysenbær NEJ Branflakes NEJ Broccoli 50G Brombær NEJ Brun farin JA Budding NEJ Bulgur OBS Brug Quinoa i stedet) 44G Bullonterninger NEJ Butternut squash 30G Bønnemel NEJ Bønner baked NEJ Bønner hvide dåse 35G Bønner, grønne (ligner ærter) 120G Bønner, Kidney NEJ Bønnespirer JA Cantaloupe melon 160G Champignoner NEJ Chiafrø 40G Chikorie NEJ Chili 30G Chillisovs sød NEJ Chips JA Chokolade 90G mørk, 15G andre Chokoladekiks NEJ Choy sum JA Chutney - IKKE mango 25G Cider NEJ Citron JA Citronsaft JA Cornflakes, almindelige 15G Cornflakes, glutenfri JA Couccous NEJ Cous Cous NEJ Creme fraiche laktosefri JA Dadel NEJ Danskvand bl. Med saftevand JA Dessertvin NEJ Dragefrugt JA Durian JA Durimhvede NEJ Edamamebønner NEJ Enkorn NEJ Falafel NEJ Fedt med løg NEJ Fennikel normal 50G Fennikel top 12G Fersken NEJ Figener NEJ Figenstænger NEJ Fiskesovs JA Flækærter (gule ærter) NEJ Fløde laktosefri JA Forårsløg grøn del JA Forårsløg hvid del NEJ Friskost 20G Fromage NEJ Frugtstænger NEJ Fulkornshvedemel NEJ Gin JA Gnocci NEJ Grahamsmel NEJ Granatæble 40G Grapefrugt NEJ Grapefrugtsaft NEJ Græskar ???? Græskar Hokkaido JA Græskarkerner 100G Grønkål JA Grøntsagsjuice JA Gule ærter NEJ Gulerødder JA Haloumi 50G Hasselnød 15G Havre aurion fine 52G Havre Aurion grove JA Havreflakes 30G Havregryn alm 25G Havregryn glutenfri, fine 100G Havregryn glutenfri, grove JA Havreklid 50G Hestebønner NEJ Hindbær 90G Hirse JA Honning NEJ Honning NEJ Honningmelon 135G Hummus NEJ Humus NEJ Hvede NEJ Hvedebrød 24G Hvedekerne NEJ Hvedemel NEJ Hvedestivelse (ikke mel) JA Hvidkål 100G Hvidløg NEJ Hvidløgsolie JA Hvidløgspulver NEJ Hvidvin JA Hytteost 35G Hørfrø 100G Is NEJ Johannesbrødkernemel 6G Jordbær JA Jordnødder JA Jordnøddesmør JA Jordskokker NEJ Juice appelsin NEJ Juice tranebær JA Juice tropefrugt NEJ Kaffe JA Max 3 kp dagl Kager med hvedemel NEJ Kakaopulver 8G Kaki NEJ Kaktusfrugt JA Karry NEJ Kartoffel JA Kartoffelmel JA Kartoffel-søde 70G Kasjunødder NEJ Ketchup uden løg JA Kidneybønner NEJ Kiks NEJ (se dog undtagelser) Kikærtemel NEJ kikærter dåse 45G Kirsebær NEJ Kiwi JA Klementier JA Kloldselleri JA Knækbrød med hvedemel NEJ Kokkosnøddevand 100ml Kokos 18G Kokosmælk JA Krydderier OK - dog ikke Karry og Barbeque JA Kærgården JA Kål-savoy 35G Lakrids NEJ Lima bønner ?? Limabønner kogte 40G Lime JA Linser dåse 50G Linser grønne eller røde kogte 25G Longan Frugt JA Lucernespirer JA Lychee frugt NEJ Løg NEJ Løgpulver NEJ Macadamia JA Majroe 100G Majs 40G Majsmel (polenta også) JA Majspanadekage JA Majsstivelse JA Malt ?? Maltodextrin JA Mandarin juice ?? Mandariner JA Mandel 12G Mango NEJ Mango Chutney NEJ - men gerne andre chutney 25G Margarine JA Mariekiks 20G (to stk) Marizena JA Marmelade KUN TILLADTE FRUGTER Mayonnaise JA Melon Cantaloupe 160G Myseost NEJ Myslibar NEJ Nektarin NEJ Nudler IKKE AF HVEDE JA Nutella o lign 15G Okra 60G Olie JA Oliven JA Oliventapanade med hvidløg NEJ Ost (ikke friskost) JA Palmesukker JA Pandekage af majs JA Papaya (utrolig god 0,3) (dyr) JA Paranød 100G Passionsfrugt 100G Pasta med mel/speltmel 74G Pasta af Quinoa JA Pasta af rug NEJ Pasta glutenfri JA Pastinak JA Peanutbutter JA Peanuts JA Peberfrugt andre JA Peberfrugt GRØN 50G Pecannødder 100G Pecorino JA Persille JA Pesto uden løg og cashewnødder 20G Pickles 20G Pinjekerner 100G Pistacienødder NEJ Polenta og Majsmel JA Porrer grøn del 90G Porrer hvid del NEJ Puddersukker JA Purløg JA Pære NEJ Quinoa JA Quinoaflakes JA Quorn JA Rababar JA Radise JA Rambutan 30G Rambutan 30G Remoulade NEJ Ribs - røde ?? Ricotta 40G Ris (basbati, hvide, brune) JA Ris puffede 15G Riskiks 28G (en stk??) Risklid 60G Rismalt sirup JA Rismel JA Risnudler JA Rom NEJ Rosenkål 100G Rosiner 15g Rosmarin JA Rugbrød NEJ Rugmel NEJ Rødbede 20g Rødkål BEGRÆNS DET (100g?) Rødvin JA Rødvinseddike JA Rørsukker JA Saftevand light JA Salat JA Saltstang 20G Savoykål 35G Selleri-blad 12G Selleri-knold JA Sennep JA Sesamfrø 66G Sharon frugt NEJ Sirup (lys og mørk) JA Sirup (rismalt) JA Skyr NEJ Slikært NEJ Smørbar JA Sodavand uden frugt JA Sojadrik NEJ Solbær NEJ Solsikkerkerner 70G Soyasovs JA Spagetti glutenfri JA Speltbrød 24G Speltbrød på surdejbasis 52G Speltflakes aurion 18G Speltmel NEJ Spidskål BEGRÆNS DET (100g?) Spinat 150G Squash almindelig 100G Squash butternut 30G Stevia JA Stikkelsbær ?? Stjernefrugt JA Sukker (røsukker/roesukker) JA Sukkerærter 15G Surkål ?? Syltetøj KUN TILLADTE FRUGTER Søjabønner NEJ Sølvbede JA Tahin (sesampasta) 20G Tamarillo NEJ Tang JA Te (urte, fennikel, kamille, mælkebøtte) NEJ te, grøn sort hvid pebermynte JA Tempeh 100G Tofu JA Tomater JA Tomater dåse 180G Tomatjuice ?? Tranebær tørret 15G Tranebærjuice JA Trætomat NEJ Tzatziki NEJ TØRRET FRUGT Kun de nævnte afgrænsede Valnødder 100G Vandmelon NEJ Vin mousserende JA Vindruer blå og grøn JA Vindruesaft JA vodka JA Whiskey JA Worchestersovs JA Youghurt, laktosefri JA Æblejuice NEJ Æblemarmelade NEJ Æbler NEJ Ærter - almindelige 35G Ærter sukker 15G Øl JA Østerssovs 20G

Pin It

Tilføj kommentar


Sikkerhedskode
Opdatér